Wat is de Hulpkaart?

De Hulpkaart is een persoonlijk, opvouwbaar kaartje, dat past in een portemonnee. Gebruikers leggen op de Hulpkaart vast hoe anderen het best met hen om kunnen gaan in situaties waarin ze zelf de regie even kwijt zijn. Dat kunnen heel simpele dingen zijn zoals rustig blijven, dingen herhalen of iemand even de gelegenheid geven om tot zichzelf te komen. Maar het kan ook over zorg gerelateerde onderwerpen gaan, zoals medicijnen of om heel praktische zaken zoals de zorg over kinderen of huisdieren. Ook staat er een telefoonnummer op van iemand die de kaarthouder vertrouwt en die kan helpen. Zo weet iedereen die de Hulpkaart leest meteen wat te doen, zodat zaken niet onnodig uit de hand lopen. Hier kunt u een voorbeeld van een Hulpkaart inzien.

Houders van de Hulpkaart bepalen zelf wat hierop komt te staan. Waar nodig kan een begeleider, behandelaar, of onafhankelijk consulent helpen bij het opstellen van de kaart. Bekende informatie b.v. uit een signaleringsplan of WRAP kan meegenomen worden. Het is belangrijk dat de informatie op de kaart betrouwbaar is en dat mensen die op de kaart genoemd worden akkoord zijn met de gemaakte afspraken. Daarom worden betrokkenen gevraagd een handtekening te zetten voor hun bijdrage. Hier vindt u het stappenplan om te komen tot een Hulpkaart. Hier kunt u meer lezen over de kwaliteitseisen die aan de Hulpkaart worden gesteld.