Alle deelnemers een Hulpkaart  

Ervaringsverhaal van een professional

King Arthur Groep

In het ontmoetingscentrum in Amersfoort van de King Arthur Groep worden Hulpkaarten gemaakt met de deelnemers aan de activiteiten. De King Arthur Groep is een organisatie in de regio Amersfoort die zorg voor mensen met dementie kleinschalig organiseert. De King Arthur Groep werkt met de Hulpkaart omdat hun idee is dat de Hulpkaart een gevoel van vrijheid en veiligheid kan geven voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. De Hulpkaarten, die tot nu toe gemaakt zijn, worden goed gebruikt en de mensen zijn er enthousiast over.

Bij het ontmoetings- en activiteitencentrum in Amersfoort is de werkwijze dat alle nieuwe deelnemers een Hulpkaart invullen. De medewerker van het ontmoetingscentrum introduceert de Hulpkaart bij een groepsactiviteit. Aan een groep van zes tot tien deelnemers wordt uitgelegd wat de Hulpkaart is en waarom de King Arthur Groep werkt met de Hulpkaart. Tot nu toe willen alle deelnemers een Hulpkaart.

Vervolgens maakt Samantha Mazenier, begeleider van het ontmoetingscentrum in Amersfoort, samen met de deelnemers de Hulpkaart. De deelnemers die een Hulpkaart invullen, vinden het erg fijn om dat tijdens een persoonlijk gesprek te doen. Zo geven ze aan dat niet iedereen hoeft te weten wat er met ze aan de hand is. Meestal is één gesprek voldoende. Soms zijn meerdere gesprekken nodig voordat de Hulpkaart ingevuld is. Samantha: “Het is interessant om tijdens dat gesprek te zien dat ieder zo zijn eigen idee heeft over zijn of haar ziektebeeld.”

De tekst die op de Hulpkaart komt te staan, wordt in de woorden van de deelnemer opgesteld. Samantha zegt hierover: “Ik vind het belangrijker dat de deelnemer zijn Hulpkaart ingevuld bij zich heeft, dan dat er in alle volledigheid op staat wat er aan de hand is. Iedereen mag zelf kiezen wat ze op hun kaart zetten. Als ze bijvoorbeeld de naam van de huisarts er niet op zetten, dan kan dat. De kaart is van de deelnemer. Het doel dat iemand goed geholpen wordt, is immers het belangrijkste. Het gaat erom dat hulpdiensten of omstanders handvatten hebben hoe iemand benaderd en geholpen wil worden. De mantelzorgers worden bij het gesprek over het begeleidingsplan geïnformeerd over de Hulpkaart.” Vaak wordt de mantelzorger genoemd op de Hulpkaart als contactpersoon.

De gegevens die op de Hulpkaart staan, worden opgeslagen in een elektronisch dossier dat voor de deelnemers gebruikt wordt. Samantha: “Zo kunnen we de teksten eventueel aanpassen, opnieuw uitprinten of meegeven als de persoon in opname gaat.”

De King Arthur groep is enthousiast over het werken met de Hulpkaart en wil daarom de werkwijze implementeren bij al hun ontmoetings- en activiteitencentra.