Dit was de titel van een workshop die Ingrid Vissers (MEE Vivenz) en Christel de Krosse (MEE Plus) op 4 juli, twee keer gaven aan collega’s van MEE Plus. Tijdens de driejaarlijkse MaakMEE-dagen volgen medewerkers workshops over nieuwe interventies voor cliënten of over manieren die de uitvoering van het werk makkelijker maken.
Kaart opstellen
Christel: “Ben je al bekend met de Hulpkaart? Dat is de zin waarvan we hopen dat onze collega’s deze na vandaag gaan stellen aan cliënten, netwerkpartners, andere collega’s en misschien ook wel binnen hun eigen familie. Met die oproep begon onze workshop. Na de uitleg over het hoe en waarom van de Hulpkaart, de manier van aanvragen en een toelichting op de bijna beschikbare nieuwe digitale aanvraag en QR-variant, gingen deelnemers een kaart opstellen voor iemand uit hun caseload.”
Veel baat bij
De reacties waren zonder uitzondering positief. ‘Oh ja, ik zie zo een aantal cliënten voor me die hier veel baat bij zouden hebben’. En ‘hee, maar dit ga ik morgen vertellen aan mijn eigen behandelaar’. Ook de tips voor het nog beter bekend maken van de kaart waren soms verrassend.
Omroep Max
Christel: “Een verassende, maar steengoede tip is om een samenwerking aan te gaan met Omroep Max om de kaart meer bekendheid te geven. Maar ook de tip om de Hulpkaart vast mee te nemen in het inwerkprogramma voor nieuwe medewerkers. De kaart te profileren als basistool en niet als iets bijzonders. De Hulpkaart is er voor iedereen.”